Potencjał marketingowy Sosnowca
Potencjał marketingowy Sosnowca jest kluczowy. Od tego, jaki potencjał kryje miasto, zależą perspektywy działających na jego terenie przedsiębiorstw.
Marketing każdego regionu, a nawet każdego miasta czy miasteczka ma swoją specyfikę. Jednym z czynników, które determinuje strategie skuteczne dla konkretnego miejsca, jest potencjał marketingowy. W tym artykule spróbujemy przyjrzeć się bliżej temu pojęciu i odpowiedzieć na pytania o to, jaki jest potencjał marketingowy Sosnowca, na ile chłonny i na ile otwarty na nowości jest tutejszy rynek, jaki rodzaj promocji się tutaj sprawdza, a jaki zupełnie nie przynosi efektów.
Potencjał marketingowy Sosnowca – potencjał, czyli co?
Pojęcie potencjału chętnie przysposobiły sobie szeroko pojęte nauki ekonomiczne. Według definicji, potencjał to całość środków i możliwości, które ustalają perspektywę działalności w tych lub innych warunkach zewnętrznych. Tyle teoria – przy czym nauki ekonomiczne skupiają się przede wszystkim na działalności przedsiębiorstw. Co zatem z miastami, czy one też posiadają swój potencjał? Oczywiście, choć ten potencjał może być różny w zależności od omawianej dziedziny: inne perspektywy na przykład w branży turystycznej będzie mieć choćby małe nadmorskie miasteczko, inne Sosnowiec. Ale już jeśli chodzi o potencjał marketingowy Sosnowca, to niespełna dwustytysięczne miasto, ma w ręku sporo atutów, w przeciwieństwie do nadmorskiego miasteczka.
Potencjał marketingowy Sosnowca można rozumieć rozmaicie: albo poprzez możliwości jakie ma samo miasto (a więc atrakcje, turystykę, zabytki, bazę, ścieżki rowerowe, parki, mieszkania, zakłady pracy), a więc podmiotowo; albo poprzez to jakie warunki dane miasto stwarza firmom, które na jej terenie działają.
Potencjał marketingowy Sosnowca – w co warto iść?
Nam w kontekście badania potencjału w ogóle, najbardziej spodobała się konkluzja Boba Rayana, amerykańskiego badacza, który stwierdził (w myśl amerykańskiej strategii niekomplikowania języka naukowego), że potencjał firmy określa, w jakie działania może ona angażować się skutecznie, a z jakich działań powinna zrezygnować.
Skąd zatem wiadomo, w jakie działania warto się w danym mieście angażować, a w jakie niekoniecznie, choćby w przypadku potencjału marketingowego Sosnowca? Do tego potrzebna jest solidna analiza własnych zasobów, w tym technicznych i technologicznych, majątkowych, towarowych czy naukowo-badawczych. Może to brzmieć dość poważnie, bo i poważne w gruncie rzeczy jest, ale przecież współczesne technologie sprowadzają się często do programów i algorytmów, a zasoby naukowo-badawcze nie zawsze wymagają najnowocześniejszych laboratoriów, bo powstają w czyjejś mądrej głowie, a nabierają kształtów za sprawą oprogramowania komputerowego.
Rynkowe perspektywy a potencjał marketingowy Sosnowca
W przypadku potencjału marketingowego Sosnowca, będziemy mówić raczej o potencjale tutejszego rynku, o możliwościach marketingowych, które stwarzają warunki średniej wielkości miasta. Sosnowiec jest w tym zakresie dość specyficznym miejscem – leży na pograniczu Śląska, ale przynależy już do Zagłębia Dąbrowskiego, a więc stanowi część Zachodniej Małopolski. Bliskość Katowic oraz przemysłowa historia miasta sprawiają, że o swój odrębny zagłębiowski status zmuszony był długo zabiegać.
To wszystko sprawia, że Sosnowiec ukształtował charakterystyczny dla siebie, mocno elastyczny rynek. Stworzył także profil klienta o specyficznych potrzebach, który, choć przywiązany regionalnie, przyzwyczajony jest do swobodnego przepływu dóbr i usług między Śląskiem a Zagłębiem.
Potencjał marketingowy Sosnowca – sprofiluj swój target
Sporo do powiedzenia mają tu dane demograficzne, bowiem działając jako przedsiębiorca na terenie miasta i chcąc zmierzyć lub chociaż zdefiniować potencjał marketingowy Sosnowca, musimy wiedzieć, kto w ogóle jest w stanie być naszą grupą docelową. Otóż demografia Sosnowca nie różni się wiele od tej w całym województwie, może poza tym, że w mieście jest mniejsze bezrobocie, ale na przykład zdecydowanie mniejszy przyrost naturalny. Ważną informacją jest również to, że wciąż więcej osób z Sosnowca wyjeżdża, zarówno zagranicę jak i w obrębie kraju, niż do niego przyjeżdża. To zresztą tendencja charakterystyczna dla całego śląskiego. Społeczeństwo miasta się wyraźnie się starzeje i widać to także na tle danych z województwa.
Co to wszystko oznacza? Ano tyle, że musisz przyjrzeć się swojemu biznesowi i przemyśleć, do kogo go kierujesz. Jeśli uznasz, że taka grupa w Sosnowcu istnieje, że masz szansę swoją działalność rozwinąć, jeżeli uda się do tej grupy trafić, to warto wówczas przemyśleć techniki i strategie, aby stosownie dobrać metody promocji. A co w sytuacji, gdy potencjał marketingowy Sosnowca okaże się dla twojej działalności niewystarczający? Opcje są dwie: albo będziesz pracował w skali minimum, albo zainwestujesz w marketing internetowy i spróbujesz rozwinąć biznes także poza granicami miasta.