Duże brandy, sektor MSP, rękodzielnicy i artyści – potencjał social media Sosnowiec wyraźnie przyciąga biznes, bez względu na branżę. Media społecznościowe stały się ważnym elementem strategii marketingowej, korzystają z nich nie tylko wielkie marki, ale także mniejsi przedsiębiorcy.

Aby jednak te działania nie kończyły się na bezmyślnym publikowaniu mało angażujących treści, a przełożyły na konkretne wyniki biznesowe, trzeba do nich podchodzić z pomysłem, rzetelnie i systematycznie. Social media w Sosnowcu, zwłaszcza w przypadku firm zainteresowanych lokalnym klientem, będą miały swoją specyfikę.

Social media Sosnowiec – pół świata na Facebooku

Media społecznościowe budzą skrajne odczucia, jedni nie wyobrażają sobie dnia bez przejrzenia Facebooka czy Instagrama, inni odcinają się od nich wyraźnie, podkreślając, że pragną zachować anonimowość. Statystyki niezbicie wskazują jednak na to, że ta pierwsza grupa jest zdecydowanie liczniejsza – tylko z Facebooka, a więc obecnie najpopularniejszego serwisu społecznościowego, każdego miesiąca korzysta 2,4 miliarda ludzi na świecie. To niemal połowa światowej populacji! Można nie być fanką czy fanem social mediów, ale na pewno nie można ignorować takiego potencjału marketingowego.

Wróćmy jednak do początku, aby wyjaśnić sobie, czym w ogóle są media społecznościowe. Pomijając technologiczne niuanse, można stwierdzić, że to rozwiązania wykorzystujące technologie  internetowe i mobilne, które umożliwiają komunikowanie się poprzez interaktywny dialog. Definicja wydaje się dość złożona, jednak samo korzystanie z social mediów większości z nas tak mocno weszło w krew, że na co dzień nawet nie zastanawiamy się nad faktem, iż uruchomiona właśnie na rzecz pogaduszek aplikacja to także social media.

Social media Sosnowiec – czekając na interakcję

social media w Sosnowcu

Czekając albo i nie, bo w zasadzie nie chcemy czekać. Chcemy mieć możliwość reagowania tu i teraz, a media społecznościowe wreszcie na to pozwalają. Dotąd uczestnictwo w tradycyjnym przekazie medialnym sprowadzało się do dość biernego słuchania – na reakcje i dyskusje wcześniej pozwoliło sobie radio czy gazety (interakcje przybierały postać telefonów od słuchaczy oraz listów do redakcji, w tym przypadku proces jednak znacząco się wydłużał), nieco później telewizja (telefony od widzów, potem SMS-y). Skala tych działań była i nadal jest jednak relatywnie niewielka, a więc interlokutor mediów skazany jest raczej na obserwację czy słuchanie niż na współtworzenie. A okazuje się, że chce także kreować.

Bo choć social media (również te nasze social media w Sosnowcu) posługują się dokładnie takim samym zasobem środków, jak media tradycyjne, a więc obrazem, dźwiękiem i audiowizualnością, różni je właśnie interaktywność użytkowników. Facebook, Twitter czy Instagram nie tylko stworzyły formy reakcji na zamieszczane przez kogoś treści, dały także pole do publikowania własnych wpisów, filmów, zdjęć czy grafik.

W ten sposób media społecznościowe dały nam pewne poczucie sprawczości, w tym na przykład moc wpływania na przykład na politykę firm – oczywiście pod warunkiem, że firma jest czujna i słucha swoich klientów lub followersów. Dobrym polskim przykładem jest rodzima branża bieliźniana – jak się okazuje Polska ma jedną z najszerszych rozmiarówek biustonoszy w Europie. To w dużej mierze skutek odpowiedzi na oczekiwania swoich potencjalnych klientek, które, coraz bardziej świadome, oczekują rozwiązań skrojonych na miarę ich potrzeb.

Social media Sosnowiec – komunikacja poprzez media

agencja social media Sosnowiec

Social media w Sosnowcu, jak w każdym innym mieście, pokazują, jak bardzo media społecznościowe zmieniły sposób komunikacji, jak mocno wpłynęły na społeczność swoich użytkowników. Także u nas w mieście stały się naturalnym miejscem wymiany informacji, stąd popularność lokalnych sosnowieckich grup. Tym tropem poszło wiele miast w Polsce, tworząc na przykład miejscowe platformy wymiany rzeczy i usług, promocji lokali gastronomicznych, czy kreując swego rodzaju lokalną wirtualną tablicę ogłoszeń.

To wszystko, zwłaszcza emocje i zaangażowanie, jakie budzą media społecznościowe, wydaje się znakomitą bazą dla każdego przedsiębiorcy. Warto przy tym wiedzieć, że social media w ogóle skonstruowane są taki sposób, aby coraz mocniej uzależniać i wciągać użytkownika. Przykład? Proszę bardzo – ile razy wzięliście telefon do ręki tylko po to, aby zerknąć, co nowego na Twitterze czy Facebooku? Tak właśnie działają media społecznościowe, w których zresztą wydarza się szybko i dużo, tak dużo, że często nie sposób za tym nadążyć. Budzą zatem odczucia, że jeśli nie zerknę co słychać, ominie mnie coś ważnego.

Social media Sosnowiec – SM mają potencjał

potencjał social media w Sosnowcu

A skoro użytkownik i tak już zerka na ekran, dlaczego nie wykorzystać tego faktu, promując własną działalność? Zwłaszcza, że trudno dyskutować z faktami. My oprzemy się na tych, które z początkiem roku publikuje się w raporcie Hootsuite (luty 2021), z którego wynika, że z najpopularniejszego medium społecznościowego, Facebooka, korzysta prawie 54% całej światowej populacji. Wzrost liczby użytkowników tego portalu tylko w ciągu jednego roku wyniósł aż 490 milionów osób (13 procent).

Także w Polsce social media mają się dobrze, aż 70 procent Polaków korzysta z któregoś z mediów społecznościowych (26 milionów osób). Najchętniej używamy aplikacji Facebooka, jednak często używamy też Messengera, Whatsappa, aplikacji Allegro, korzystamy z Instagrama czy Spotify. Jeśli chodzi o platformy internetowe, w Polsce prym wiedzie YouTube, a za nim Facebook, Massenger, Instagram, Whatsapp i Twitter.

Specjaliści od e-marketingu już dawno dostrzegli drzemiący w mediach społecznościowych potencjał reklamowy, zareagowały też same serwisy, stwarzając na przykład możliwość płatnej reklamy.

Lokalny rynek medialny a social media Sosnowiec

lokalne działania w social media

Trudno w tym miejscu uciec od pytania o social media w Sosnowcu – czy to ma sens? A jeśli ma, to jak zabrać się za lokalną promocję w mediach społecznościowych, aby w ogóle zostać dostrzeżonym?

Przede wszystkim warto sobie uświadomić, że social media w Sosnowcu czy innych miastach, także znacznie od Sosnowca mniejszych, to dziś żadne novum ani ekstrawagancja. To zwyczajny sposób komunikacji, skrojony na miarę potrzeb i możliwości technologicznych dzisiejszych użytkowników. A zatem, jeśli dotąd wierzyłaś/wierzyłeś w reklamę w lokalnej prasie czy miejscowym radiu, pochyl się nad mediami społecznościowymi, bo tutaj masz naprawdę szerokie pole do popisu. Wspomniany raport Hootsuite szacuje, że w Polsce aż 26 milionów potencjalnych odbiorców naszej reklamy korzysta z YouTuba, 18 milionów z Facebooka, 9 milionów z Instagrama, a przecież przynajmniej część z nich to mieszkańcy Sosnowca i właśnie za sprawą mediów społecznościowych można do nich trafić.

Social media Sosnowiec – daj się zauważyć

Potężnym wabikiem dla firm, które prowadzą własne profile w mediach społecznościowych jest fakt, że konto w nich można założyć za darmo (obowiązują jedynie pewne ograniczenia wiekowe). Część przedsiębiorców decyduje się na samodzielne prowadzenie komunikacji z klientami, inni zlecają to swoim pracownikom. My jednak jesteśmy zdania, że w tym zakresie potrzeba trochę wiedzy, aby profil był zauważalny, wyróżniał się i rzeczywiście trafiał do grupy docelowej.

Takie analizy prowadzą zwykle specjaliści w agencjach marketingowych, ustalając strategię komunikacji firmy, ale także jej wizerunek. Trzeba bowiem pamiętać, że innego biznesowego image’u będzie się oczekiwało od kancelarii prawniczej, inny może mieć marka, produkująca streetwearową odzież. Przede wszystkim należy więc ustalić, do kogo swoim przekazem zamierzamy trafić i jakie są nasze nadrzędne wartości – od tego będzie zależał język, którym będziemy się porozumiewać, ale i content, jaki udostępniamy.

Jeżeli naszym celem jest klient z Sosnowca, trzeba te social media w Sosnowcu prowadzić w taki sposób, by wzbudzić jego zainteresowanie, a więc na przykład uderzyć w sentymentalne miejskie tony, przywołując z pamięci dajmy na to kawiarnię sprzed lat. Mamy świadomość, że jako przedsiębiorca masz na głowie sporo spraw, związanych z bieżącym funkcjonowaniem firmy, ale dobrze radzimy – nie rezygnuj z social mediów, one mają potężną moc. Jeśli nie czujesz się na siłach brać na siebie kolejnego obowiązku, poszukaj dobrej agencji, która pomoże w rozwoju biznesu w sieci.